Εισαγωγή στα αδιάβροχα jacket
Η αθλητική ζωή δεν είναι εύκολη. Σημαίνει πως πρέπει να νικήσεις την βαρύτητα της μαύρης τρύπας που λέγονται κοινωνικές υποχρεώσεις. Επίσης, η αυτού μεγαλειότης ο καναπές γίνεται μια δυνατή πρόκληση. Εσύ ο ίδιος σταδιακά αποδέχεσαι να θεωρείσαι επιλεκτικός στην διάθεση του ελεύθερου χρόνου σου, ιδιαίτερος στις ανθρώπινες σχέσεις και αμήχανα σιωπηλός σε δείπνο ή στο μπαρ με “συνηθισμένους ανθρώπους”. Η διαδικασία να εξελιχθείς από το γυμνάζομαι στο αθλούμαι περιλαμβάνει πολλά μικρά βήματα μπροστά προς μια βαθύτερη αίσθηση αυτοσκοπού, αυτοπραγμάτωσης και μία διευρυμένη κατανόηση του κόσμου. Αλλιώς το μυαλό σου δεν θα μπορούσε να ακολουθήσει το απαιτητικό πρόγραμμα της προπόνησης. Παράπλευρα με τους μύες προπονούμαστε και εμείς σαν άτομα να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι, χαρούμενοι, ακέραιοι, συγκεντρωμένοι. Από αυτό το προνομιακό παράθυρο προς τον κόσμο σας προσφέρουμε την πιο εκτενή συλλογή γνώσης γύρω από τα αδιάβροχα – αναπνέοντα υφάσματα. Αυτά που θα παρουσιαστούν δεν υποστηρίζονται από ακαδημαϊκές σπουδές. Στηρίζονται σε ενδελεχές ψάξιμο στο διαδίκτυο και υποστηρίζονται από πολυάριθμες αναφορές. Απολαύστε το.
-/-
H έρευνα ολοκληρώθηκε και παρουσιάζεται σε 4 ενότητες που θα αποτελέσουν μελλοντικά άρθρα του blog.
Η ιστορία του αδιάβροχου jacket
Ποιος ανακάλυψε τα αδιάβροχα υφάσματα; Ήταν αποτέλεσμα πολιτισμικής εξέλιξης; Ανακαλύφθηκε ως ένα προϊόν της επιστήμης; Όχι, εφευρέθηκε σε ένα απομονωμένο μέρος της γης που προσέφερε τους λιγότερους φυσικούς πόρους και την λιγότερη αλληλεπίδραση με τα ανθρώπινα επιτεύγματα της εποχής τους. Ήταν ένας θρίαμβος στον αγώνα για επιβίωση και μια απόδειξη της ιδιοφυούς ανθρώπινης ικανότητας να προσαρμόζεται σε αφιλόξενα περιβάλλοντα. Η ιδέα της αδιάβροχης – αναπνέουσας μεμβράνης συνελήφθη ως ιδέα και πραγματοποιήθηκε σαν θαύμα πολύ νωρίτερα από ότι θα μπορούσε κάποιος να φανταστεί. Οι Ινουίτ (άνθρωποι), κάτοικοι του αρκτικού κύκλου ήταν οι πρωτοπόροι σε μία βασική ανάγκη που η σύγχρονη βιομηχανία ακόμα προσπαθεί να καλύψει…μερικά χιλιάδες χρόνια αργότερα.
Κατόπιν, μετακινούμαστε σε πιο εξελιγμένες πρώτες ύλες και συνδυασμό από υλικά μέχρι τον 18ο αιώνα. Τότε, η βιομηχανική επανάσταση έφερε μεγαλύτερα και ταχύτερα βήματα σε πολλές εφαρμογές. Αυτή είναι η ιστορία της εξέλιξης από την επιβίωση των ψαράδων του αρκτικού κύκλου μέχρι τα σύγχρονα τεχνικά υφάσματα. Το γρασίδι, τα φύλλα, η προβιά ζώων, το εμποτισμένο μετάξι, το λινό, το βαμβάκι, ο διαποτισμός με κερί και τελικά η πλαστικοποίηση είναι όλα οι ακρογωνιαίοι λίθοι στην εξέλιξη του αδιάβροχου – αναπνέοντως υφάσματος.
-/-
Η θεωρία
Αυτό το κομμάτι ασχολείται με το ποια είναι η εφαρμοσμένη τεχνολογία σήμερα. Τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται είναι το PTFE και το PE (σπάνια συναντάμε PVC και Polyester). Συχνά συναντάμε ένα συνδυασμό αυτών των δύο αλλά η διαδικασία υλοποίησης προσδίδει εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα – αλίμονο, μόνο ένα από αυτά ονομάζεται bi-component. Ολοκληρώνοντας αυτό το άρθρο θα ξέρετε πως το ταμπελάκι των ρούχων με τη λίστα των υλικών και τα ποσοστά τους δηλώνουν πολύ λίγα για την αξία του και την χρήση του. Το ιδανικό αδιάβροχο jacket θα πρέπει να είναι υδατοστεγές, αθάνατο, σκληροτράχηλο, πανάλαφρο, να κατασκευάζεται εύκολα, να μην μασάει μία στο πλυντήριο, και να μην χρειάζεται συντήρηση. Αυτό είναι αρκετά δύσκολο να το εφεύρεις – πόσο μάλλον να το υλοποιήσεις με πιθανότητες κέρδους. Σε αυτό το μέρος θα παρουσιάσουμε την επίστρωση (coating) και την διαστρωματοποίηση (lamination) και πως αυτά τα δύο αναμιγνύονται. Η διάχυση (diffusion) γίνεται στρατηγικά διαφορετική φιλοσοφία αδιαβροχοποίησης από τον εξαερισμό (ventilation). Το μικροπορώδες (microporous) ύφασμα ανταγωνίζεται το υδρόφιλο (hydrophilic). Η εκτύπωση, η ένωση, η εμβάπτιση, η θερμοκόλληση μάχονται για τα καλύτερα αποτελέσματα. Έπειτα έχουμε τα στρώματα. Θα έχουμε ακούσει την διαβάθμιση 2 layers, 2,5 layer and 3 layer. Εκείνο το DWR γιατί το έχουν όλοι; Είναι μάρκα; Τι δουλειά κάνει και πως ενώνεται και δουλεύει με όλα τα παραπάνω; Για να κάνουμε τα πράγματα πιο περίπλοκα η βιομηχανία υφασμάτων εμφανίζει όλους τους συνδυασμούς των παραπάνω διαθέσιμους καταλήγοντας σε ένα κουβάρι γνώσης με αινιγματική βεβαιότητα.
Βρήκαμε την σειρά. Ξέρουμε ποιο έχει αντοχή, ποιο αναπνέει καλύτερα, και ποιανού τα αποτελέσματα επηρρεάζονται από την εξωτερική υγρασία και θερμοκρασία. Είμαστε έτοιμοι να πάμε στο κατάστημα.
-/-
Η αγορά
Η ανακάλυψη του Goretex παραμένει επαναστατική από το 1968. Όπως οι τσίχλες, ο κύκνος, οι ελβιέλες, το βιτάμ, τα σπορτέξ. η Uhu, τα Post-it, το Azax για τα τζάμια έτσι και το Goretex αναβαθμίστηκε από όνομα προϊόντος σε γενικό όνομα μιας προϊοντικής κατηγορίας. Στην περίπτωσή μας την αδιαβροχοποίηση. Ακόμα και αν δεν το κάνουμε συνειδητά πάμε στο κατάστημα και ζητάμε ένα μποτάκι Goretex εννοώντας ένα καλό αδιάβροχο. Είναι όλα τα Goretex τα ίδια αφού λέγονται όλα Goretex; Πως το ξέρουμε; Για την ακρίβεια πως ξέρουμε για όλες τις μάρκες ποια είναι η καλύτερη; Πως δοκιμάζουμε την αδιαβορχοποίηση; Υπάρχουν διαφορετικές μέθοδοι βαθμολόγησης για διαφορετικές ιδιότητες (αντοχή καταπόνησης, αδιαβροχοποίηση, διαπνοή) αλλά τα νούμερα δεν λένε όλη την αλήθεια. Συγκρίνουμε έναν σωρό από διαφορετικές μάρκες και τι ανακαλύπτουμε; Η θερμοκρασία και η υγρασία του χώρου επηρεάζουν έντονα τις εκάστοτε δηλώσεις των εταιρειών. Ποιες είναι οι πιο συνεπείς;
Ένα ασαφές θέμα της διαπνοής είναι οι αεραγωγοί. Ναι, οι αεραγωγοί κάνουν το jacket να διαπνέει περισσότερο αλλά όχι το ύφασμα καθεαυτό. Έτσι, δίνουμε ένα ξεχωριστό χώρο για τους αεραγωγούς αλλά τους ξεχωρίζουμε από τις επιδόσεις του υφάσματος. Εδώ θα παρουσιάσουμε τους πιο συχνούς αεραγωγούς και θα εξηγήσουμε γιατί δεν είναι πάντα η προτεινόμενη λύση. Η δίοδος του νερού, η ευπάθεια, το βάρος, η άνεση είναι τα βασικά μειονεκτήματα.
-/-
Το μέλλον και συμπεράσματα
Η πρόοδος των τελευταίων χρόνων έφερε σοβαρές αναβαθμίσεις στην αισθητική, τις επιλογές, την τιμή και την διαθεσιμότητα. Τι να περιμένουμε να δούμε τα επόμενα χρόνια; Στην έρευνα που κάναμε εντοπίσαμε μικρές εταιρείες που έχουν να παραθέσουν ένα σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα. Σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για εταιρεία που υλοποιεί τα δικά της τελικά προϊόντα για το ράφι (end product) και σε άλλες περιπτώσεις ο σκοπός είναι η μεταπώληση του αδιαβροχοποιητικού υφάσματος σε τρίτους κατασκευαστές (work in process). Πράγματι, η πορεία των τελευταίων χρόνων δείχνει τις μεγάλες φίρμες να ακολουθούν την τάση λανσάροντας αντίστοιχων προδιαγραφών high-end προϊόντα. Έτσι, οι τελευταίες τάσεις κατευθύνουν στην διαπνοή αλλά κυρίως την άνεση και το πάχος/βάρος. Με αυτόν τον τρόπο πετυχαίνεται καλύτερη θερμορύθμιση και ελευθερία κίνησης.
Φτάνοντας να διαβάζετε τα συμπεράσματα θα έχετε αποκτήσει μια πολύ καλή γνώση για τα αδιάβροχα jacket ακόμα και χωρίς να κοιτάξετε το καρτελάκι με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Ήρθε λοιπόν η ώρα να μάθετε πως το κορυφαίο δεν είναι πάντα το καλύτερο. Οι μετρήσεις αδιαβροχοποίησης και διαπνοής είναι τις περισσότερες φορές το βασικό κριτήριο αλλά η ατομική χρήση μπορεί να αλλάξει την απόδοση του καλύτερου για εσένα. Επιπλέον, η θερμοκρασία είναι ένας ευαίσθητος και κρίσιμος παράγοντας για την άνεση οπότε επηρεάζει την συνολική αθλητική επίδοση. Η πυκνή πλέξη (αν έχει επεξεργαστεί με συγκεκριμένο τρόπο) μπορεί να πετύχει σημαντικά μεγαλύτερη θερμοκρασιακή μόνωση που συνεπάγεται διαφορετικές ανάγκες εξαερισμού. Να παρατηρείς, να πειραματίζεσαι και σύντομα θα σταματήσει να σε απασχολεί το τι ρούχα θα βάλεις. Το όραμά μας είναι ότι θα ανοίγετε το παράθυρο για 10″ να αισθανθείτε τον καιρό στο δέρμα σας και σε αυτά τα δέκα δεύτερα θα υπολογίζετε τι είναι καλύτερο να φορέσετε για την δραστηριότητά σας.
-/-
LEAVE A COMMENT